Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Hvordan kan vi hjælpe?

faq.description

Har du brug for hjælp?

Hvorfor ændrer e-mails udseende i forskellige mailprogrammer?
Der findes mange forskellige versioner af mailprogrammer og webmail-systemer.
De har alle en række forbehold og begrænsninger, som har betydning for hvordan mails generelt læses af de forskellige mailprogrammer og webmails.


Overordnet set er der to situationer:

1. Mailprogrammer

Deciderede mailprogrammer som Outlook, Apple Mail og Thunderbird har forskellig understøttelse for HTML og CSS. Da de ikke er browsere, er de generelt dårligere til dette end browsere.

I den ene ende minder Outlook/Office 365 på dette punkt typisk om Internet Explorer, der er ti år gammelt, mens Thunderbird matcher seneste version af Firefox. Det betyder, at flere ting ikke understøttes og derfor vil vises forkert. Det er typisk de ting, der er nødvendige, for at man fx kan lave indholdet responsive, som man ønsker, for at mails ser ordentlige ud, når de læses på mobil. Man kan typisk omgå begrænsninger på den slags forældede systemer ved at lave alting med billeder og i tabels, hvormed man laver HTML og CSS som det var for 10 år siden - og så går man dermed imod alt det fremskridt, der har været siden med responsive, ombrydning, mobiloptimering etc.


2. Webmail

Services hvor man kan læse sine mails online, som Outlook.com og Gmail, kører i en browser. Derfor understøtter de teknisk set som udgangspunkt al HTML og CSS, som pågældende browser understøtter.

I midlertid så ændrer disse services på mailsnes indhold og udseende, hvilket grundlæggende er et forsøg på at gøre mailsne lettere at læse i et webinterface. Det handler altså om, at disse services IKKE vil lade folk se mailsne, som de rent faktisk ser ud, men vil i stedet "forbedre" dem. Dette er typisk ting som at gøre tekst sort, links blå, baggrund hvide, fjerne custom fonts, gøre tekst større og lignende. Det kan man ikke omgå, men det anbefales selvfølgelig, at man undlader at style sine mails på de områder.


På baggrund af ovenstående vil det derfor være forventeligt, at der er begrænsninger for, hvor meget man selv kan definere i forhold til udseendet på f.eks. ordrebekræftelse faktura osv., da det helt afhænger af valget af mailprogrammets og de forbehold og begrænsninger der er hos det pågældende mailprogram.

En del mailprogrammer og de fleste webmails ignorerer eksterne og interne stylesheets, men understøtter ofte inline CSS-styling. Generelt er der derfor normalt størst succes ved at style inline, hvor CSS'en sættes direkte på de enkelte HTML-tags. SUMOshop kan opsættes til at konvertere eksterne stylesheets til inline CSS-styling ved mailudsending, hvormed samme resultat opnås automatisk. Interne stylesheets vil det normalt aldrig give mening at bruge i e-mails, da de typisk ikke vises og ikke automatisk kan konverteres til inline CSS-styling af SUMOshop.

Relaterede FAQ's

Har du brug for hjælp?