Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen
  • Black Friday elementer
    Kilde: Freepik.com

Black Friday - hvordan gør du din webshop klar?

Black Friday er startskuddet til årets helt store og vigtigste handelsperiode - nemlig julen. Derfor er det vigtigt at være klar i god tid. Vi har samlet de vigtigste punkter som du bør gennemgå her.
  • Sabrina Langvad - Digital Project Manager i Sumoshop

    Udgivet i november 2023 af

    Sabrina Langvad
    Support hos Sumoshop
Fra Black Friday til Black Week: Vi har de seneste år set en stigende tendens for at tilbyde tilbud fordelt i dagene op til Black Friday fremfor udelukkende at have tilbud på selveste Black Friday og det er der faktisk flere gode fordele ved.

Når du vælger at fordele tilbuddene over flere dage, fordeler du samtidig også trafikken og undgår spidsbelastninger, og du kan lettere bevare overblik over lageret undervejs. Det giver dig bedre mulighed for at følge med mængden af ordrer, og det giver mulighed for at justere og optimere tilbudene og kampagnerne undervejs.

Selvom tilbuddene fordeler sig over hele ugen, så ser vi stadig at fredag fortsat er den største handelsdag, så for at komme lettest igennem dagen eller perioden er det vigtigt med forberedelse. Derfor har vi udvalgt de vigtigste punkter du bør være opmærksom på.


Kommunikation


Du bør altid tilstræbe at gøre din kommunikation spændende og involverende. Læs med her for at få nogle tips til, hvordan du kan forberede dine kunder og skabe "hype" om Black Friday-tilbuddene.

Nyhedsbreve: En af de mest effektive måder at komme i kontakt med dine kunder på er via nyhedsbreve. Send dem i god tid og del nogle af de gode tilbud, de kan forvente.

Klargør webshoppen: Sørg for at opsætte din webshop med en iøjefaldende Black Friday kampagne. Det vil fange opmærksomheden og gøre dine besøgende opmærksomme på, at de kan forvente gode tilbud. De fleste webshop-systemer muliggør at du kan lave dette forberende arbejde, og så lancere det på et givent tidspunkt. Sørg derfor for at være i god tid.

Blogindlæg: Hvis du har en blog er det selvfølgelig en oplagt mulighed at skrive et informativt blogindlæg. Del insider-tips, historier om tidligere års succeser eller måske blot din begejstring for Black Friday.

Sociale medier: Sidst, men ikke mindst, så husk også de sociale medier. Brug dem til at nå så mange kunder som muligt. Del teaser-billeder, opret begivenheder, og brug hashtags for at opbygge spænding.

Online markedsføring: Anvender du et bureau til Online Marketing, eller er det noget du selv administrerer, så sørg for at planlægge din markedsfæring af Bllack Week og Black Friday i med de relevante partnere, i god tid. Gode tilbud er en fremragende mulighed for at tiltrække nye kunder.



Nedsættelse af varer


Som tidligere nævnt er flere og flere begyndt at hoppe på Black Week bølgen hvor der tilbydes gode tilbud hele ugen fremfor kun om fredagen.

Nogle vælger at køre med de samme tilbud hele ugen og skrue ekstra ned for prisen på selve Black Friday. Andre vælger at køre med forskellige tilbud på forskellige dage.

Det kan være en god idé at undersøge hvad dine konkurrenter gør - måske kan du finde noget historik på hvad de gjorde sidste år. Hold også øje på de sociale medier når dagene nærmer sig for at danne dig et overblik over hvad dine konkurrenter gør.

Derudover kommer tre tips her:

Tidlig planlægning: Det første skridt er at komme i gang i god tid. Vil du give 20% på hele webshoppen eller skal tilbuddene opdeles i forskellige kategorier? Husk her, at variation i prisnedsættelse kan fange dine kunders opmærksomhed og øge din konverteringsrate. Hvad med dine nyhedsbrevsmodtagere - skal de have særlige rabatter i form af en rabatkode? Hvis du har en fysisk butik, skal der så være særlige Black Friday online tilbud eller skal tilbuddene følge butikkens?

Det praktiske: Når du har styr på planlægningen, kan du begynde at implementere dine prisnedsættelser. I de fleste webshopsystemer er der flere forskellige måder at gøre det på. Hvilken metode du vælger, kan afhænge af dine produkter, målgruppe og mål.

Salgsstatistikker og data: Brug salgsstatistikker til at se hvilke varer, mærker, brands og kategorier som sælger godt, og hvilke der står stille. På den måde kan du danne dig et overblik over hvilke varer som skal have fokus på webshoppen. Kører du Black Week, kan du effektivt løbende justere dine tilbud og nedsætte yderligere, så du kommer af med den del af dit varelager, du gerne vil.


Glem ikke din forside


Vi ved alle, at første indtryk tæller, og det gælder også for din webshops forside, især når Black Friday nærmer sig. For at sikre, at din forside skiller sig ud og fanger dine kunders opmærksomhed, er der et par ting, du bør have styr på.

Få en kladde klar: Sørg for at have en kladde klar i god tid til Black Friday. Du kan planlægge at lancere den på selve dagen eller på det tidspunkt, der passer bedst til din forretning. Denne kladde bør indeholde iøjnefaldende præsentation, der linker direkte til dine Black Friday-tilbud. Det er den første ting, dine kunder vil se, så læg lidt ekstra tid i at gøre den pæn og spændende. Kører du Black Week, kan du allerede i forberedelsen også have flere kladder klar, så du kan fx kan køre dagstilbud med skiftende forside-kampagner.

Visuelle elementer: Ud over præsentationen kan du også overveje at udarbejde andet billedmateriale, der linker til forskellige kategorier af produkter eller tilbud. For eksempel, "Spar 20% på alle kjoler fra Nümpf." Dette gør det lettere for dine kunder at navigere og finde de tilbud, de leder efter.

Ingen døde links:
Tjek forsiden igennem og sørg for at alle links virker. Det giver et meget skidt indtryk hvis dine besøgende støder på et link som ikke virker.

Brug salgsstatistikker: Brug statistikker, som tidligere nævnt, til at udvælge hvilke varer, kategorier og brands der skal have særligt fokus på forsiden.



Teknisk Beredskab til Black Friday

Black Friday er uden tvivl en af årets travleste handelsdage, og for mange virksomheder er det årets højdepunkt. Den massive strøm af besøgende og salg på tværs af forskellige platforme kan lægge pres på enhver virksomheds tekniske systemer.

Det er derfor afgørende at være forberedt og have den nødvendige tekniske assistance klar, hvis noget uventet skulle opstå og udfordre din Black Friday succes.

Her er nogle spørgsmål, du bør stille dig selv:

Hvem skal du kontakte, hvis dit kassesystem bryder sammen?
Sørg for, at du har kontaktoplysninger til din kassesystemleverandør klar såfremt du har en fysisk butik ved siden af din webshop.

Hvem skal du kontakte, hvis dit lagersystem bryder sammen?
Vær forberedt med kontaktinformation til din lagersystemudbyder.

Hvem skal du kontakte, hvis dit webshop-system oplever problemer?
Hav en kontakt til din webshop-leverandør og teknisk support tilgængelig.

Hvem skal du kontakte, hvis betalingssystemet bryder sammen?
Vær i stand til at nå ud til din betalingsgateway-leverandør.

Hvem skal du kontakte, hvis internettet går ned?
Hav kontaktinfo klar i tilfælde af at der skulle opstå problemer med internettet.

Hvem skal du kontakte, hvis dit pakkesystem svigter?
Hold styr på din pakkesystemudbyder og teknisk supportkontakt.

At have svar på disse spørgsmål og den nødvendige tekniske støtte klar kan betyde forskellen mellem en problemfri Black Friday og en udfordrende dag. Forbered dig, og vær klar til at håndtere enhver teknisk udfordring, der måtte opstå, så du kan levere den bedst mulige oplevelse for dine kunder.

Hos Sumoshop sidder vi selvfølgelig klar til hjælpe hele Black Week - men vi anbefaler at være så godt forberedt i ugerne op til som muligt.


Gennemgå købsoplevelsen: Gør det nemt og hurtigt


Hvornår har du sidst taget et nærmere kig på købsoplevelsen i din webshop? Det er en god idé at sætte dig i kundens sted og gennemgå købsprocessen fra både en computer og en mobil enhed.

Forestil dig, at du lige nu er en kunde, der laver et testkøb, og stil dig selv følgende spørgsmål:

Er der noget i processen, der forvirrer dig?
Gennemgå hvert trin og se, om der er noget, der virker uklart eller forvirrende. Notér den mindste ting.

Er der elementer, der ser mærkelige ud?
Tjek design og layout for at sikre, at alt ser professionelt ud og er let at læse.

Var betalingsprocessen enkel og forståelig?
Sørg for, at betalingstrinnet er brugervenligt og let at forstå for kunderne.

Modtog du en ordrebekræftelse?
Efter købet bør kunderne altid modtage en ordrebekræftelse for at have dokumentation for deres bestilling.

Får du andre e-mails i forbindelse med behandlingen af din ordre?
Overvej at inkludere en opdatering, når ordren er på vej. Dette holder kunderne informeret og skaber tillid.

Føler du dig tryg igennem hele processen?
Det er vigtigt, at kunder føler sig komfortable og trygge, fra de vælger produkter til de fuldfører deres køb.

At gøre købsoplevelsen så problemfri og nem som muligt er afgørende for at fastholde og tiltrække nye kunder. Det er generelt en god idé at regelmæssigt gennemgå og optimere din webshops købsproces for at sikre, at den altid er i topform. Bruger du Sumoshop og har brug for hjælp til gennemgang eller forbedring, så lad os høre fra dig.


Mens det hele står på


Når du er godt i gang med dit Black Friday eller Black Week-salg, så hold løbende øje med hvilke tilbud og kategorier som performer bedst og justér løbende.

Brug dine forskellige kommunikationskanaler til at nå ud til dine kunder og udvælg samtidig tidspunkterne med omhu. De seneste år har vi historik på, at spidsbelastningen hos Sumoshop har ligget mellem kl. 18-21 om fredagen, så overvej at dirigere udenom disse tidspunkter for at undgå spidsbelastninger. Dette gælder både webshop, kassesystem, betalingsgateways og fragtsystemer. Jo mere trafikken fordeles, jo mindre er chancen for nedbrud.

Sidst men ikke mindst - planlæg nøje din online annoncering for Black Week og Black Friday. Det gælder både Google annoncering og annoncering på de Sociale Medier. Black Friday er en dyr dag at annoncere på - overvej derfor sammen med dit marketingsbureau, at fordele dit annoncebudget ud i dagene op til Black Friday - det giver bedre resultater og du sparer potentielt en masse på dit annoncebudget.

Vi ønsker jer et godt udsalg!
Faktaboks

Black Friday falder den 24. november i år.
Det betyder ligeledes at Black Week ligger i uge 47.

Hos Sumoshop sidder vi klar til at hjælpe vores kunder med at forberede webshoppen.
Vi kan kontaktes på telefonen (7734 8743) eller i vores kundeportal