Beskyt din webshop mod svindel
Ifølge Dansk Erhverv er hele 4 ud af 10 webshops blevet udsat for svindel – og tallet er desværre stigende. Vi har derfor udarbejdet en guide, der fortæller, hvad du som webshopejer kan gøre, hvis din webshop bliver ramt af svindel – samt hvordan du kan øge trygheden for dine kunder. Denne artikel fokuserer primært på problematikken omkring kopiering af webshops.
-
Udgivet i september 2024 af
Sabrina Langvad
Support hos Sumoshop
Øget risiko for webshop-kopiering – Beskyt din virksomhed
En stor del af de virksomheder, der rammes af svindel, oplever, at deres webshop bliver kopieret. Politiets Nationale Center for IT-Kriminalitet (NCIK) har registreret en alarmerende stigning på 146 % i anmeldelser af bedrageri med falske webshops fra 2022 til 2023.
Nye teknologier gør det meget nemt for svindlere at kopiere en webshop eller et website og derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på, at det kan ske. Det er vigtigt at understrege, at dette kan ramme alle. Vi anbefaler derfor, at du altid har in mente, at din webshop også er i risiko for, at blive kopieret.
Selvom det ikke er muligt at beskytte sig fuldstændigt mod kopiering af din webshop, giver vi her nogle gode råd til, hvordan du kan håndtere risikoen og samtidig øge trygheden for dine kunder.
Sådan sikrer du domænenavne og beskytter din webshop mod svindlere
Gennemgå nøje alle potentielle variationer af dit domænenavn, og sørg for at sikre så mange som muligt. Start med at undersøge, om dit domænenavn er tilgængeligt på forskellige topdomæner (.dk, .com, .net, .online, .shop, .eu osv.). Er det tilfældet, bør du overveje at købe så mange af dem som muligt. Det forhindrer at evt. svindlere kan bruge dét domænenavn til at narre dine kunder ind på en svindelshop. Overvej derefter også, at tjekke tilgængeligheden af domæner, der indeholder bindestreger eller typiske stave- og tastefejl.
Et eksempel på variationer af et domænenavn kunne være:
Primær domæne: minwebshop.dk
Variationer:
min-webshop.dk
minwebshob.dk
minewebshop.dk
mine-webshop.dk
min-web-shop.dk
Altså, overvej om du skal have en bunke domænenavne i din varetægt som indeholder stavefejl og andet. Svindlerne er kreative, så prøv at sætte dig i deres sted og overvej, hvilke domænekombinationer der nemt kan snyde en besøgende ved første øjekast.
Når du har sikret dig de nødvendige domænenavne, kan du opsætte viderestillingsfunktioner til dit primære domæne.
Få styr på dine immaterielle rettigheder
Skulle du ende i en sag, hvor du får kopieret din webshop af svindlere, kan det være en stor hjælp, at du kan påvise, at svindelshoppen har brugt dit logo, dine (egne) produktbilleder og unikke tekster. Den vigtigste handling er at få svindelshoppen lukket hurtigst muligt. E-mærket har haft stor succes med at få lukket svindelshops ned hurtigt, men det kræver at du kan påvise et brud på dine immaterielle rettigheder.
Brug google til at søge evt. svindelshops frem
Det er en god idé regelmæssigt at foretage søgninger på Google for at opdage eventuelle kopier af din webshop. Eksempelvis hvis du benytter dine egne, unikke produkttekster, kan du søge efter dem og se, om de dukker op på andre webshops. Du kan også søge efter varenumre eller varenavne. Du kan også bruge Google Billedsøgning til at se, om dine produktbilleder optræder på andre webshops uden din tilladelse.
Selv hvis du ikke finder noget via Google, kan en kopi af din webshop stadig blive promoveret på andre måder - eksempelvis igennem mails eller på de sociale medier.
Sådan gør du din webshop troværdig og sikker for kunder
Når kunder lander på din webshop, er det vigtigt, at du sender signaler om, at din butik er lovlig, og at de er kommet til det rigtige sted. Her får du vores bedste råd til, hvordan du kan fremstå troværdig.
Tekster, sprog og billeder
Sørg for, at dine tekster er skarpe, velformulerede og præcise. For mange stavefejl eller underlige formuleringer kan få dine kunder til at miste tilliden til din webshop. Læs evt. vores vidensartikel: Skab tryghed for nye kunder med gode tekster
Derudover så bør du også gøre dig umage med at skaffe produktbilleder i høj kvalitet - hvis du ikke selv udarbejder disse. Billeder i dårlig kvalitet skaber et dårligt indtryk af din forretning.
Synlige kontaktoplysninger
Svindelsider har ofte ikke synlige kontaktoplysninger, så det er vigtigt at vise, at dine kunder nemt kan kontakte dig. Det vigtigste er at besvare telefonen eller ringe tilbage på mistede opkald, hurtigt. Hvis kunderne ringer uden at få svar, kan det skabe utryghed og få dem til at handle et andet sted. Derudover, så er det en god idé at have et autosvar på din kundeservice-mail så kunden får bekræftet, at mailen er endt det korrekte sted.
Hav en god "om os" side
En informativ "Om os"-side er en vigtig del af at opbygge tillid. Præsenter din virksomhed og dit team med billeder, så dine kunder kan få et personligt indtryk af, hvem der står bag webshoppen. Har du også en fysisk butik, tilknyttet webshoppen, kan du overveje at inkludere billeder fra butikken for at øge gennemsigtigheden og troværdigheden. En personlig præsentation skaber nærvær og giver kunderne større tryghed.
Retur- og handelsbetingelser
Det er vigtigt at have klare, synlige og letforståelige handels- og returvilkår. Mange kunder kigger efter disse, før de foretager et køb. Hvis de nemt kan finde dine betingelser og ser, at returpolitikken er fair og rimelig, vil det øge tilliden til din webshop. Det kan også hjælpe dig juridisk, hvis der skulle opstå tvister med svindlere eller kunder. Læs evt. vores vidensartikel: Hvor nemt er at returnere en ordre på din webshop?
Skilt med dine gode anmeldelser
Har du gode anmeldelser på Trustpilot, bør du fremhæve dem på din webshop. Er du derudover også medlem af Emærket, så er det ligeledes et krav at du synligt viser dette. kan være en stor hjælp ved kopisager, og samtidig beskytter du dig mod andre typer svindel ved at følge deres retningslinjer.
Svindlerne bruger også SoMe
Mange svindlere bruger sociale medier til at annoncere for deres falske webshops. Derfor er det vigtigt, at du får verificeret dine egne sider, så de besøgende kan se hvilken side som er den rigtige. Sørg også for, at linke til dine egne SoMe sider direkte fra din webshop. Informer dine kunder via sociale medier, hvis din webshop bliver kopieret, så de er opmærksomme på problemet.
Cookie-banner
Vi har sagt det før, og vi siger det igen: Sørg for at have et lovligt cookie-banner på din webshop. Kunderne forventer efterhånden denne popup, så hvis du ikke har den på din webshop, så kan det signalere at den ikke er til at stole på. Ikke nok med at det er lovpligtigt, så er det også et krav fra Google for at du kan annoncere på deres platforme. Hvis du stadig er en af de få, der mangler en gyldig cookie-popup, bør du få det på plads hurtigst muligt. Læs evt. vores vidensartikel om cookies: Cookies - klassificering, typer og lovgivning
Beskyt din webshop med disse enkle, men effektive skridt mod kopiering og svindel
For at beskytte din webshop mod kopiering og svindel bør du sikre vigtige domæner, beskytte dine immaterielle rettigheder og overvåge for potentielle kopier online. Sørg desuden for at opretholde troværdigheden gennem synlige kontaktoplysninger, verificerede sociale medieprofiler og klare handelsbetingelser. Ved at implementere disse forebyggende tiltag kan du øge din webshop's sikkerhed og skabe større tryghed for dine kunder.
Er du interesseret i mere Nerd Stuff?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nerd stuff i din indbakke.