Skab tryghed for nye kunder med gode tekster
For nye besøgende i en webshop, dannes førstehånds-indtrykket hurtigt. Hvis ikke dette er positivt, er kunden hurtigt videre til en anden webshop. Hastighed, funktionalitet og visuelt blikfang er altsammen vigtigt, men måske det kan overraske hvad det aller-vigtigste er ...
-
Udgivet i juni 2024 af
Thomas Elmkjær
CEO & partner hos Sumoshop
Dårligt sprog i en webshop er det der kan få flest potentielle kunder til at fravælge en webshop, de ikke har handlet hos før. Ifølge Dansk Erhverv, kan dårligt sprog få hele 2 ud af 3 forbrugere til at fravælge en webshop.
Kilde: Dansk Erhverv
Dette er altså det vigtigste tryghedsskabende fokus-område for en webshop, skarpt fulgt af nødvendigheden af synlige kontaktoplysninger, ikke overvægt af dårlige anmeldelser, fyldestgørende varebeskrivelser, synligt CVR-nummer samt mulighed for telefonisk kontakt. (Du skulle gerne kunne sætte "tjek" ved alle disse).
Vi kender nok alle fornemmelsen man sidder med, når man besøger en dårligt auto-oversat side. Det er ikke særligt troværdigt. Sproget er altså enormt vigtigt for det overordnede indtryk, og for at skabe tillid hos kunden. Vi vil derfor her prøve at komme med nogle tips, som du kan overveje at gøre brug af, ved en gennemgang af teksterne og sproget på din webshop.
Vi håber at ovenstående kan inspirere til en gennemgang af teksterne på din webshop. Det kan for nogle være et overset område - og i så fald er der altså her en god mulighed for at forbedre lige der, hvor det har den største effekt.
Vi kender nok alle fornemmelsen man sidder med, når man besøger en dårligt auto-oversat side. Det er ikke særligt troværdigt. Sproget er altså enormt vigtigt for det overordnede indtryk, og for at skabe tillid hos kunden. Vi vil derfor her prøve at komme med nogle tips, som du kan overveje at gøre brug af, ved en gennemgang af teksterne og sproget på din webshop.
- Kunden i fokus
Skriv til dine kunder. Sæt dig i kundens sted når du laver dine tekster. - Konsistent tone-of-voice
Sørg for at der er kontinuitet i måden der skrives på, og at det passer til din forventede målgruppe. - SEO
Husk hensyn til SEO i dine tekster. (Men undgå vrøvle-tekster der indeholder de rigtige søgeord, men som kan være uvedkommende for dine kunder. ) - Gode varebeskrivelser
Sørg for at varebeskrivelser er velskrevne og fyldestgørende. - Stavekontrol og grammatik
Benyt stavekontrol efter behov til stavefejl samt grammatik. Dette er ikke nok i sig selv. Læs det også selv igennem, og få måske en kollega til at dobbelt-tjekke. - Typografi og opsætning
Sørg for at teksterne er typografisk godt opstillet, og at de centrale budskaber let og hurtigt kan afkodes. Husk her at tjekke både desktop og mobil-visningen af webshoppen. Brug typografi, bullet-points, afsnit og overskrifter til at gøre det to-the-point og overskueligt. - Flere sprog
Handler du i flere lande, så husk at det lokale sprog altid er at foretrække, men det er stadig bedre at have fx. et godt dansk og engelsk sprog til feks svenske kunder, end at have et dårligt auto-oversat svensk sprog. - Understøt købsrejsen
Dine tekster på webshoppen er din sælger. Gode tekster de rigtige steder kan understøtte købsrejsen og øge konverteringen. - Hold det kort
Sørg for at alle vigtige budskaber er synlige, korte og eksakte. - Hold teksterne opdateret
Gennemgå teksterne kvartalsvist eller årligt. Er der fx. noget sæson der kan tages hensyn til? Har vi ændret kendskab til vores kunder? Konverterer vi godt nok? - Hjælpeværktøjer
AI (fx ChatGPT) kan med fordel bruges til korrektur og inspiration, men sørg for at gennemlæse og tilrette. Særligt på dansk laves der stadig fejl og akavede formuleringer.
Vi håber at ovenstående kan inspirere til en gennemgang af teksterne på din webshop. Det kan for nogle være et overset område - og i så fald er der altså her en god mulighed for at forbedre lige der, hvor det har den største effekt.
Er du interesseret i mere Nerd Stuff?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nerd stuff i din indbakke.