Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Hvordan kan vi hjælpe?

faq.description

Har du brug for hjælp?

Hvordan bliver jeg klar til Black Friday?

Forberedelse


Først og fremmest giver det mening at oprette en ankomstside, som fremhæver de bedste tilbud og merchandiser indholdet, så det ser godt ud.
Om man gør ankomstsiden til sin forside, eller om man blot linker til ankomstsiden fra forsiden, er noget man kan vurderer i det enkelte tilfælde. Begge dele kan give mening.

Se evt: Hvordan ændrer jeg en side til at være forside?

Dernæst giver det mening at linke fra denne ankomstside til en anden ankomst, der indeholder varekataloget med alle nedsatte Black Friday-varer. Arbejder man med flere %-satser, fx 30%, 50% eller 70%, kan man naturligvis oprette 3 ankomstsider med hver deres varekatalog.

Varevisninger har altid retvisende priser og lager. Vi cacher dog varekataloger. Derfor er det forventelig at man på en dag med meget salg, der falder på nøjagtigt samme tidspunkt, vil opleve at varekataloget viser udsolgte varer.


Sætte varerne ned


Der er flere måder at sætte flere varer ned på samtidig - læs evt. også: Hvordan kan jeg nedsætte mine varer?

Fokusgrupper og Massebehandling
Hvis et antal varer fx skal sættes ned hhv. 30%, 50% og 70%, kan varerne lægges i hver sin fokusgruppe. Man kan søge varer frem under "Varer" i backend og få vist alle varer, som en fokusgruppe indeholder. Derefter er det muligt at markere alle varer og bruge Massebehandling til at sætte alle varer i fokusgruppen ned samtidig. Man kan bruge samme metode for at fjerne tilbuddene efterfølgende.

Kampagner
Vores funktion Kampagner bruges til at planlægge og udføre udsalg eller lignende. Kampagnen kan times, så man i god tid kan udvælge og nedsætte specifikke varer, og så aktivere (eller deaktivere) hele kampagnen på et bestemt tidspunkt. Hvilke varer og tilbud der skal indgå i kampagnen, kan sættes på de enkelte varer eller fra oversigt med Massebehandling-funktionen. Se evt.: Hvordan opsætter jeg en kampagne?

Specialtilbud
Vores funktion Specialtilbud gør det muligt at sætte en række varer på specielle tilbud, der typisk giver en procentrabat eller rabat ved køb af flere varer. Der er mulighed for at segmentere på hvilke varer specialtilbuddet giver på kategorier, mærker og sektioner.

Rabatkoder
Vores funktion Rabatkoder giver mulighed for at aktivere en rabatkode og opnå en form for rabat. En rabat kan fx være fri fragt ellers en prisnedsættelse på kurven i procent.


På dagen


Vi anbefaler at alle ankomstsider som ønskes i forbindelse med Black Friday er oprettet senest en uge før. Det sikrer overblik på dagen. På dagen skal man derfor udelukkende implementere siderne, der hvor de ønskes. Når der er gjort, skal varerne sættes ned med en af ovenstående metoder.

Udsalgs-mode
Når indholdet er parat og tilbuddene er sat ned, skal man aktivere Udsalgs-mode under "Indstillinger" i backend. Det skal man altid, når man forventer mange besøgende.

Udsalgsmode øger cachen, øger lagercheck i løbet af checkout, samt opdeler one-step-checkout til flere-step-checkout, for at forhindre oversalg. Der tilføjes også en to minutters timer på betalingsvinduet, som man har til at gennemføre sin betaling, før ordrens vare frigives igen. Indstillingen skal slås til en times tid før man begynder sit Black Friday udsalg. Undlad at rette i priser eller væsentligt indhold efter udsalgsmode er slået til.

Kø-system
Bliver presset alligevel for højt, så har vi et kø-system, som vi aktiverer når en løsning bliver presset over evne. Vi forventer at det bliver nødvendigt at aktivere på nogle webshops i løbet af aftenen. I sidste ende er det noget vi vurderer i det konkrete tilfælde, hvis belastningen bliver for stor.

Løbende forberedelse
Historisk set er der travlt i ugerne op til Black Friday. Vi opfordrer derfor til at alle spørgsmål til udsalgsprocesser, ankomstsider og andet relevant afklares senest 14 dage før Black Friday. Sådan sikrer I bedst at få den hjælp I skal bruge i tide.

Relaterede FAQ's

Har du brug for hjælp?