Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen

Få Nerd Stuff direkte i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og følg med i hvad der sker i Sumoshop og resten af e-commerce verdenen
  • Shoppende kvinde
    Kilde: Arkiv

Sådan minimerer du oversalg

Driver du en omnichannel forretning med både fysiske butikker, online salg og måske fra flere lagre? I så fald kender du nok til problemer med oversalg. Et oversalg kan for eksempel opstå ved at en vare er solgt online, men indtil pluk og pakning ligger varen stadig på hylden i den fysiske butik, hvorfra den kan blive solgt.
  • Thomas Elmkjær - Stifter og partner i Sumoshop

    Udgivet i Januar 2023 af

    Thomas Elmkjær
    CEO & partner hos Sumoshop
Du kan selvfølgelig principielt undgå oversalg helt ved at have et dedikeret lager til online. Denne artikel henvender sig til dig, der oplever problemer med oversalg, men stadig gerne vil sælge samme vare af flere kanaler.

Når en vare sælges i den fysiske butik, fratrækkes den typisk ret hurtigt fra online-lageret, hvis der er lavet en ordentlig integration imellem PoS og webshop. Der er dog stadig en fejlmargin, såfremt der for eksempel udveksles data hvert kvarter, så skabes der et vindue hvor oversalg kan forekomme. Selv hvis data udveksles øjeblikkeligt, som mange moderne integrationer fungerer på salg, så vil der være en fejlmargin. For eksempel i den korte periode hvor kunden er på vej mod kassen i butikken med en vare, imens en anden kunde gør det samme online. De situationer vil altid kunne opstå, når de samme varer sælges af flere kanaler, så oversalg kan ikke undgås 100%,men det kan minimeres.

Når en kunde placerer en ordre på en sumoshop, får disse varer status "reserveret". Al den tid, ordren afventer pakning og afslutning, kan disse varer stadig sælges i den fysiske butik, men ikke online. I de fleste opsætninger sender vi først salget til PoS eller ERP, når ordren afsluttes. Derfor vil der være risiko for oversalg i perioden fra online ordren er placeret til den pakkes og afsluttes. Selv hvis data om salget blev udvekslet øjeblikkeligt, i det en vare reserveres, og således nedskrives i PoS'et, vil en kunde stadig kunne tage varen fra hylden i butikken og gå til kassen, så længe varen ikke fysisk er fjernet.

Opsummeret kan du altså gøre følgende for at minimere dit oversalg:

  1. 1. Have gode integrationer, der synkroniserer med høj frekvens eller med øjeblikkelig udveksling af data.

  2. 2. Hurtig pakning og afslutning af ordrer.
  3. Og den avancerede løsning, for dig med meget salg eller flere lagre - eller dig, der oplever store problemer med oversalg:

  1. 3. Opsætte et tilpasset system, hvor salg på webshoppen hurtigt sendes til de relevante lagre i form af eksempelvis pluklister. Således kan varerne "lægges til side" hurtigere end man kan pakke og afslutte ordrerne.