Optimér din webshops søgefunktion
Denne artikel omhandler optimering af den interne søgefunktion på din webshop. En velfungerende intern søgefunktion er et godt supplement til at forbedre brugeroplevelsen på din webshop. Artiklen tager udgangspunkt i Sumoshops egne funktioner, men den overordnede strategi kan benyttes på tværs af webshop-systemer.
-
Udgivet i august 2024 af
Sabrina Langvad
Support hos Sumoshop
Hvorfor er en god søgefunktion vigtig for din webshop?
Du har måske en rigtig fin menustruktur på din webshop – måske har du endda lige optimeret den, og nu står den knivskarpt. En god menustruktur kan dog ikke alene sikre, at dine webshop-kunder finder, hvad de søger. Et godt optimeret søgefelt er et nødvendigt supplement.
Hvis du ikke har et søgefelt på din webshop - så få lavet et med det samme!
De fleste webshopsystemer har indbyggede søgefunktioner, der gør det nemt at indsætte et søgefelt på din webshop. Men har du tænkt videre over hvor meget data du egentlig har mulighed for at indsamle i sådan et søgefelt? Med indsigt i, hvilke søgninger dine besøgende foretager på din webshop, kan du optimere følgende områder:
- Optimering af søgeresultater
- Optimering af din "ingen resultater" side
- Indsigt i efterspørgsel som kan bruges i indkøbs- og markedsføringsindsatser
- Inspiration til udvælgelse af fokusområder på din forside
Brug søgedata til optimering af din webshop
Sumoshop stiller en søgehistorik til rådighed, som tracker alt, der indtastes i det interne søgefelt på webshoppen. Denne statistik kan bruges til at se på hvor du kan optimere på din webshop. Hvis mange kunder søger efter et bestemt brand, men ofte staver det forkert, vil de typisk ende på en 'ingen resultater'-side, selvom du faktisk sælger brandet.
Ved at tilpasse søgefeltet til stavefejl kan du forbedre søgeresultaterne og øge chancerne for salg. I Sumoshop kan man f.eks. arbejde med tags. Disse tags kan sættes på kategorier, mærker, eller sågar enkelte varer. Det giver mulighed for, at du kan indtaste forskellige ord som skal lede ind til det samme. Eksempelvis kunne kategorien "bukser" få tilføjet tags som "busker", "buksker", "buks", "bukse" osv. Eller måske viser din søgestatistik, at kategorien "kjoler" også bør blive vist ved søgninger på "kjole", "sommerkjole" eller andet. Ved at analysere søgestatistikkerne på din webshop kan du nemt tilføje relevante tags, der imødekommer faktiske (fejl)søgninger.
Optimering af "ingen resultater"-sider
I tillæg til ovenstående kan du med fordel undersøge hvad der sker, når kunder rammer en "ingen resultater"-side. Du kan altså kigge på hvordan dén side kan optimeres. Skal du vise dine bedst solgte varer eller måske "mest søgt på" varer? Skal du indsætte et nummer til kundeservice så dine kunder kan forhøre sig ad? Sørg for at hjælpe potentielle kunder med at finde hvad de søger.
Udnyt søgeordsstatistikker til markedsføring
Et overblik over dine søgninger på din webshop kan, udover optimering, give dig en værdifuld indsigt i hvilke varer dine besøgende efterspørger. Kan du f.eks. se, at mange af dine besøgende søger efter et brand eller en bestemt vare, som du ikke tilbyder - ja, så kan du med fordel overveje om du vil tilbyde disse på din webshop. Søgestatistikken kan også hjælpe med at planlægge kampagner. Når du ved, hvad dine kunder søger efter, kan du lettere prioritere prisnedsættelser og fokusområder i markedsføringen.
Brug søgeordsstatistikken til at opbygge din forside
Når du ved hvad dine kunder søger efter, så kan du lettere udvælge og hjælpe dem med at finde de varer, allerede på din forside. Hvis du er i tvivl om hvilke varer, eller call-to-action knapper, som vil give mening at vise på din forside, så kan du finde svaret i dine søgestatistikker. Du kan træffe en beslutning om hvilke varer som skal udvælges til forsiden ud fra de specifikke søgninger du har flest af.Forbedr kundeoplevelsen og salg med optimeret søgefunktion
Ved at optimere din søgefunktion og effektivt udnytte de data, du indsamler fra kunders søgninger, kan du løfte den samlede brugeroplevelse på din webshop. En velfungerende søgefunktion gør det lettere for dine kunder at finde præcis det, de leder efter, hvilket øger deres tilfredshed og sandsynligheden for, at de foretager et køb. Samtidig giver søgedataene dig indsigt i kundernes behov og præferencer, som du kan bruge til at justere både din produktstrategi og dine markedsføringsindsatser. Ved at være proaktiv og tage hånd om søgeoptimering, forbedrer du både webshoppen på kort og lang sigt, hvilket kan føre til øget salg og kundeloyalitet.
Er du interesseret i mere Nerd Stuff?
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nerd stuff i din indbakke.