Fejlmeldinger

Manual

Indholdsfortegnelse

Fejlmeldinger

Der er og opstår fejl i alle systemer og således også i SUMOshop. Alle fejl eller formodninger om fejl bør meldes til support og det på en så detaljeret måde som muligt. For at kunne udbedre en fejl, skal den kunne genskabes. For at kunne genskabe en fejl, er det vigtigt at vide så meget som muligt om, hvordan fejlen er opstået i første omgang.

Der kan siges at være tre typer af fejl i SUMOshop:

Opfangede fejl
Disse resulterer i en fejlmeddelelse med et SUMO-logo og et fejlid-nummer. Fejlen registreres automatisk i systemet og vil blive forsøgt udbedret, uden at den indmeldes manuelt. Når en sådan fejl indmeldes, bør fejlid-nummeret oplyses.

Fatale fejl
Disse resulterer i en blank, hvid side. Fejlen registreres normalt automatisk i systemet, men kun med sparsomme oplysninger, så ofte er den svær at udbedre uden yderligere information. Når en sådan fejl indmeldes, bør det informeres at der her været "hvid side" og meget gerne tidspunktet, hvor dette er sket.

Forkert opførsel
Disse fejl indebærer alle former af, at systemet opfører sig anderledes end forventet. Eksempler kan være at en vare ikke kan lægges i kurven, at en vare ikke vises i oversigten eller at en link ikke fører til den rigtige side. Disse "fejl" er ofte ikke rigtige fejl, men skyldes fx forkert brug af backend, fejl hos en underleverandør (lagersystem, betalingsgateway etc.) eller simpelthen en misforståelse af, hvordan systemet fungerer. Når en sådan fejl indmeldes, er det ekstra vigtigt at beskrive den grundigt. Sørg for altid at inkludere hvilken eksakt URL-adresse fejlen er fremkommet på, beskriv hvad fejlen præcis består i, og hvordan den genskabes, hvor muligt. Fejlbeskrivelser som "Der er forkerte antal på lager" eller "Varevisningen er forkert" uden yderligere oplysninger kan der ikke arbejdes videre med.

Nogle helt normale - omend sjældent forekommende - situationer, der ser ud som fejl, men ikke er det:

Upload-konflikt
Når en del af koden ændres og uploades kan det ske at man forsøger at hente noget fra den eksakt samme fil, i netop det sekund, som overførslen er i gang. Dette resulterer i en midlertidig fejlmeddelelse, som vil forsvinde når siden loades igen.

Lager-synkronisering eller manglende/forkerte varer

Kommunikation med et eksternt lager foregår ikke med det samme, men med jævne mellemrum. Afhængig af lagersystem kan det vare fra få sekunder til en halv time før en ændring eller et salg slår igennem.

Kunde-login
Brugere glemmer deres kodeord eller har ikke opdaget at de har tastet et forkert tegn i deres kodeord. Når en kunde ikke kan logge ind, så undersøg i første omgang at denne indtaster e-mail og kodeord korrekt, før det indmeldes som en fejl.

Kortbetaling
Brugere taster ofte deres betalingskortdata forkert og kan således ikke betale med kort. Undersøg hvordan en transaktion er registreret i betalingsgatewayen, før en sådan situation indmeldes som en fejl til support. Undersøg ligeledes om betalingsgatewayen eller Nets er midlertidigt nede - det sker engang i mellem.

Backend-adgang
Man kan ikke være logget ind på forskellige brugere i frontend og backend på samme tid. Kan man således ikke logge på backend, så sørg for at logge ud af frontend først.