Brugersegmenter

Funktion

  • SUMO - Brugersegmenter

Brugersegmenter

Der kan defineres et vilkårligt antal segmenter i backend, som brugerne enten manuelt eller automatisk kan inddeles i.

Ved automatisk inddeling kan der opsættes et vilkårligt antal krav, som brugerne skal opfylde, for at blive tildelt det pågældende segment. Kravene kan fx være hvor meget de har købt for, hvor mange point de har optjent, hvor mange ordrer de har fået afvist eller hvor høj deres returrate er. Brugerne fordeles løbende i segmenter ud fra en valgfri periode.

Der kan endvidere opsættes forskellige fordele, til brugerne i det enkelte segment. Der kan defineres aktivering af rabatkoder, som kan give procentrabat, kontantrabat, gratis fragt, andre priser eller aktivere specialtilbud. Der kan åbnes op for alternative forsendelsestyper, som kan give adgang til betalingstyper, fragtleverandører, fragtpriser og leveringslande, som andre brugere ikke har adgang til. Hvis der opereres med Point-program, kan ordreprocenten defineres, således at nogle segmenter optjener flere point end andre.

Det kan defineres om de enkelte segmenter er interne, som fx kan bruges til statistikker og filtrering i Dashboards. Segmenterne kan også være offentlige, og dermed synlige for brugeren i frontend. Der kan sendes nyhedsbreve og actionmails specifikt til brugere i et eller flere segmenter. Ligeledes kan der automatisk udsendes actionmails, når en bruger opnår et højere eller falder til et lavere segment.